Saturday 17 December 2011

6. Bias Tape (Use Bias Tape Maker)

Tak dinafikan bias tape banyak digunakan untuk project menjahit saya. Sebelum saya membeli bias tape maker, saya membuat secara manual. Agak leceh dan mengambil masa tapi bila guna bias tape maker, memang cepat dan hasilnya memuaskan hati.

1. Anda perlukan kain yang bersaiz segi empat sama seperti di bawah.

DSC05897

2. Lipat kain membentuk segitiga dan potong di tengah2 supaya kain menjadi segitiga.

DSC05900

3. Saya akan membuat bias tape yang bersaiz 2 inch jadi saya potong kain saya dengan kelebaran 2 inch seperti di bawah.

DSC05901

4. Potong semua kain dengan kelebaran 2inch. Potong hujung kain seperti di bawah.

DSC05902

5. Mencantum kain. Luruskan satu kain dengan bahagian elok menghadap atas, kemudian letakkan satu kain 90 degree di atas kain tadi (right side together). Kemudian kemaskan dengan jarum.

DSC05903

6. Buat garisan 45degree seperti gambar di atas dan jahit lurus di garisan yang ditanda.

7. Seterika di bahagian yang di cantum.

DSC05904

8. Masukkan kain ke dalam bias tape maker. Gunakan jarum untuk memudahkan mengeluarkan kain ke bahagian sempit di hadapan bias tape maker. Seterika bias tape yang keluar dari bias tape maker.

DSC05917

9. Siap dan jahitlah di mana2 yang anda suka.

DSC05908

image

No comments: