Sunday 8 January 2012

7. Mengemas Kain (Fabrik)

Bagaimana anda semua menyimpan fabrik anda? Saya mempunyai fabrik yang berbagai saiz, ada yang 4meter panjangnya, ada juga yang sekecil Fat Quarter (FQ). Malah ada yang lebih kecil dan kadang-kadang yang lebihan kain pun masih disimpan.

Hari ini saya nak tunjukkan cara saya menyimpan fabrik supaya nampak kemas dan yang penting bila hendak guna/ambil satu fabrik, fabrik lain akan sentiasa kemas di tempatnya.

DSC05968 DSC05969

1. Anda perlukan:

  • Kad manila (yang sangat tebal dan tidak boleh dilipat atau gulung). Saya beli di kedai buku Popular, berharga RM3.70 untuk satu keping.
  • Pembaris
  • Gunting
  • Pen
  • Fabrik

DSC05945

2. Buatkan garisan di kertas manila anda. Saya buatkan panjang 12 inch x lebar 6 inch.

DSC05954

3. Potong menggunakan gunting atau pisau. Untuk satu kad manila ini saya dapat 10 keping kertas

DSC05947

4. Lipatkan kain dengan kelebaran 12 inch. Atau gunakan kad manila yang dipotong untuk mengukur kelebaran fabrik anda.

DSC05949

5. Letakkan kertas di atas fabrik dan lebihkan fabrik lebih kurang 2 inch. Lipatkan fabrik seperti gambar di bawah.

DSC05950

6. Terus lipat fabrik sehingga ke hujung fabrik.

DSC05951

7. Untuk lebih kemas, gunakan pin kertas untuk pin fabrik ke kertas yang telah diletak di dalam fabrik.

DSC05952

Ini adalah fabrik-fabrik yang bersaiz kurang dari 1 meter. Saya potong kertas 5.5 inch x 3.5 inch dan simpan kain dalam bekas bertutup.

IMG_0300

1 comment:

Unknown said...

Тут по ссылке: индивидуалки Москвы дешево. где крепкое мужское плечо?! устала с чемоданом таскаться