Sunday 4 December 2011

4. Ironing Board Cover Tutorial

Dah lama saya teringin nak jahitkan cover untuk ironing board tapi disebabkan asyik melengah2 maka tak terjahitlah. Setelah terbaca entry terbaru dari Sew4Home yang mengajar cara membuat cover untuk ironing board, saya terus jadi bersemangat.

Tapi ini adalah version saya yang ringkas.

1. Untuk mendapatkan patern yang cepat lagi mudah, terbalikkan ironing board anda ke atas kertas, dan menggunakan marker pen tanda kan size board tersebut di atas kertas. Disebabkan saya tidak mempunyai kertas putih yang besar, jadi saya cantumkan 2helai surat khabar dan lukis patern atas kertas tersebut.

DSC05855

DSC05856

2. Setelah selesai melukis patern, guntingkan kertas patern tersebut. Pastikan gunting di atas garisan yang ditanda menggunakan marker pen tadi.

3. Letakkan patern kertas tadi di atas kain yang anda ingin jadikan cover. Lebihkan 4inch di setiap bahagian dan tandakan menggunakan kapur. Gunting di atas garisan yang ditanda dan anda akan mendapat hasil seperti di bawah.

DSC05857

4. Lipatkan kain setengah inch ke dalam di sekeliling kain dan untuk lebih kemas bolehlah seterika kain yang dilipat.

DSC05858

5. Kemudian lipatkan pula, 3/4 inch ke dalam dan tandakan dengan jarum. Jahit sekeliling kain dengan meninggalkan sedikit bukaan bagi tujuan memasukkan tali nanti.

DSC05859

6. Setelah siap jahit, masukkan tali di bahagian yang terbuka tadi. Gunakan pin untuk lebih mudah. Tali yang saya gunakan adalah jenis tali yang biasa didapati pada beg kertas. anda boleh juga gunakan riben.

DSC05860

7. Masukkan tali sehingga mengelilingi kain tersebut. Setelah selesai, letakkan kain cover di atas ironing board dan kemaskan tali. Hasilnya seperti di bawah.

DSC05863

Selamat mencuba.

No comments: